14 - Diagonal Lines / Leading Lines / Leading To The Subject
Nikon D700, 20mm, Aperture Priority, ISO 100, 1/3 sec, F/22, WB Auto, Nikon 3D Matrix Metering, Tripod, Lokasi : Bukit Tunku |
Nikon D7000, 18~105mm, Aperture Priority, 1/160sec, F/9, ISO 500, WB Auto, Matrix Metering, -0.3 EV, Lokasi : London *picture here with courtesy by Norarsikin Ma'akim
|
Diagonal Lines atau garisan pepenjuru boleh menjadi elemen
komposisi yang berkesan, kerana mereka memberikan struktur kepada gambar anda. Diagonal Lines boleh menyatukan
komposisi dengan mengarahkan mata penonton dan perhatian kepada titik utama
gambar atau membawa mata dari satu bahagian gambar yang lain. Diagonal Lines boleh membawa pandangan
mata ke infiniti, bahagikan gambar dan mewujudkan corak. Melalui Perspective yang selari, garisan boleh
menghulurkan rasa kedalaman gambar (Depth).
Perspective menyebabkan turutan
garis selari hadir untuk berkumpul dalam gambar. Ini membolehkan anda untuk
mewujudkan ilusi kedalaman dalam gambar anda. Penonton cenderung untuk mengikut
garisan yang menghala ke dalam atau menghala keluar gambar tanpa mengira sama
ada ia adalah unsur-unsur garis lurus yang mudah seperti pagar, jalan raya,
susunan tiang telefon, atau unsur-unsur yang lebih kompleks, seperti
lengkungan(curve), bentuk, tona, dan
warna.
Garisan pepenjuru yang membawa
mata atau perhatian secara langsung dirujuk sebagai Leading Lines. Barisan Leading
Lines yang terkemuka adalah bermula daripada sudut bahagian bawah dan
berterusan sehingga ia mencapai “Point
of Interest”. Ia sepatutnya berakhir pada titik ini, jika tidak permerhatian
dibawa ke luar dari subjek utama gambar. Hala tuju yang jelas Leading Lines boleh diubah dengan
mengubah sudut pandangan dan sudut kamera.
Garisan menegak (vertical), pepenjuru (diagonal), mendatar (horizontal), dan melengkung (curve) mewujudkan suasana yang berbeza.
Garisan menegak berkomunikasi perasaan kekuatan, ketegaran, kuasa, dan
perpaduan. Sebaliknya, garisan mendatar mewakili keamanan, ketenangan, dan kedamaian.
Sesuatu amalan yang diterima umum adalah menggunakan format menegak untuk gambar yang
mempunyai lebih banyak garisan menegak dan format mendatar untuk gambar yang
mempunyai lebih banyak garisan mendatar.
Tetapi ini adalah satu amalan yang diterima umum dan bukannya peraturan(Rule).
Garisan pepenjuru (Diagonal lines) menunjukkan pergerakan,
tindakan dan kelajuan. Gambar dengan garisan pepenjuru menyampaikan rasa tindakan
dinamik walaupun subjek adalah statik. Garisan melengkung (curve) menunjukkan rasa rahmat, kelancaran dan maruah kepada gambar.
Garis melengkung yang paling banyak adalah lenkungan S.
Diagonal lines hanya wujud dalam bentuk benda-benda tetapi boleh
diwujudkan dengan mengatur beberapa unsur dalam kawasan gambar supaya mereka
membentuk garisan oleh hubungan mereka dengan satu sama lain.
Nikon D700, 20mm, Aperture Priority, 1/100sec, F/11, ISO 100, WB Auto, B+W Circular Polarizing Filter. Lokasi : Pulau Mabul, Semporna, Sabah |
Ulasan